۱۰ تاثیر مهم بیلیارد بر سلامتی
رشته بیلیارد به کشش در جسم بیشتر از آنچه افراد به صورت معمول انجام می‌دهند نیاز دارد. خم شدن از یک طرف میز به سمت بالای آن جهت رسیدن به کیوبال در زاویه دلخواه، انعطاف پذیری مناسبی را در جسم بازیکن خصوصا در ضربات پیچیده می‌طلبد.
به گزارش آگهی ورزشی : این رشته ورزشی در دو بخش آماتور‌ها و حرفه ای‌ها انجام می‌گیرد. هر نوع از رشته‌های بیلیارد منحصر به فرد است و لازم می‌باشد بازیکنان از لحاظ ذهنی زیرک و از لحاظ جسمانی امادگی خوبی داشته باشند. در ادامه به ۱۰ اثر مفیدی که بیلیارد بر ذهن و جسم شما دارد و از جهت سلامتی و تندرستی حائز اهمیت هستند، می‌پردازیم.
۱) کند کردن روند سالخوردگی
بیلیارد بازی کردن همراه با میل کردن نوشیدنی‌های مجاز و سالم در بین افراد با استدلالی مفید عاملی جهت اجتماعی شدن اشخاص است. طبق آخرین نتایج تحقیق انجام شده توسط دانشگاه کپنهاگ کشور دانمارک، میل کردن نوشیدنی‌های سالم در حین بیلیارد بازی کردن با دوستان می‌تواند به دلیل تبادل بین فعالیت‌های کنشی و انفعالی در طول یک مسابقه، افراد مسن‌تر را فعال و منفعل نگه دارد. این مسئله می‌تواند به مبارزه با روند سالخوردگی به واسطه فراهم کردن فعالیتی تفریحی به جهت استفاده از نیروی عضلانی افراد مسن کمک کند.
۲) کمک کردن به ایجاد تمرکز
رشته ورزشی بیلیارد به مقدار زیادی توجه و تمرکز نیاز دارد. توانایی شما درتمرکز بر روی هدفی معین دررسیدن به مقصود خود و کسب شادی ضروری می‌باشد. در بیلیارد بازیکنان باید بر روی اهداف خود در بازی (کیوبال و توپ هدف)، زاویه حرکت کیوبال (توپ سفیدرنگ) به هنگام برخورد نوک چوب به آن و اصابت کیوبال به توپ موردنظر تمرکز کنند.
۳) سوزاندن کالری
در یک بازی بیلیارد میزان قابل توجهی از پیاده روی سودمند وجود دارد. به عنوان نمونه در بازی ۲ ساعته ایت بال یا ناین بال غالبا ۱۰۰ گردش دور میز وجود دارد که حرکت اطراف میز تقریبا برابر با پیاده روی حدود ۴/۳ یک مایل است. زمانی که چندین مسابقه انجام می‌دهید این مسافت‌ها با هم جمع می‌شوند و میزان بسیار زیادی کالری در جسم شما سوزانده می‌شود.
۴) توانایی ایجاد کشش و تعادل در جسم
رشته بیلیارد به کشش در جسم بیشتر از آنچه افراد به صورت معمول انجام می‌دهند نیاز دارد. خم شدن از یک طرف میز به سمت بالای آن جهت رسیدن به کیوبال در زاویه دلخواه، انعطاف پذیری مناسبی را در جسم بازیکن خصوصا در ضربات پیچیده می‌طلبد. همچنین بیلیارد توازن و تعادل جسم را بالا می‌برد، زیرا شما در زمان معینی باید روی یکی از پاهایتان قرار گیرید و ثبات و پایداری را از این جهت افزایش می‌دهد.
۵) کمک کردن به ایجاد کنترل
مطالعات نشان داده اند که اشخاصی که رشته‌های بیلیاردی را بازی می‌کنند هنگام بحران، اضطراب و و ترس کمتری دارند. تحقیق بر روی افرادی که ورزش‌های تمرکزی را دنبال می‌کنند نشان داده است که آن‌ها قادر هستند به صورت شفاف و منطقی فکر کنند و وقایع مربوطه و جزئیات بیشتری را بررسی کرده و آن‌ها را جهت اقدام و انجام عمل بدون هیچ هیجانی تشویق می‌کند.
۶) بالا بردن ضریب هوشی ذهن
افرادی که به صورت مداوم رشته‌های بیلیاردی را بازی می‌کنند غالبا ذهنی با ضریب هوشی بالا دارند. ورزش‌های بیلیاردی به تخمین‌های ذهنی ریاضی و محاسبات مانند علم هندسه و فیزیک پایه نیاز دارند. این مهارت‌ها برای محاسبه دقیق زاویه‌ها و مسیر حرکت توپ‌ها و میزان نیروی لازم برای انجام ضربه و خارج نشدن از حدود هدف ضروری هستند.
۷) هماهنگی بین دست‌ها و چشم‌ها
بیلیارد می‌تواند هماهنگی بین دست‌ها و چشمانتان را افزایش دهد. اگر بازیکن نتواند محاسبات مربوط به موقعیت میز را انجام دهد، آنچه که در پاراگراف قبلی در مورد بالارفتن ضریب هوشی گفته شد بی معنی و بی فایده است. هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها عامل بسیار مهمی در بردن یک بازی می‌باشد. دستانتان چابک می‌شوند و خستگی کمتری را متحمل می‌شوند.
۸) تفریحی برای تمامی سنین
هر شخصی از هر سن و جنسیتی می‌تواند رشته‌های بیلیاردی را بازی کند و برای خانواده‌ها ورزشی مناسب و عالی می‌باشد. بیلیارد ورزشی است که در آن هر شخصی از کوچکتر‌ها تا افراد سالخورده می‌توانند آن را یاد بگیرند و بازی کنند.
۹) سفت کردن عضلات
اثرات مفید فیزیکی بیلیارد شامل کم شدن فشار موجود بر روی عضلات کمر، باسن، مفصل ران و پا‌ها که در خم شدن‌های مداوم دخیل هستند، تسهیل کردن حرکت دست و فعالیت آن هنگام ضربه زدن می‌باشد.
۱۰) بهتر کردن مهارت‌های شناختی
در بیلیارد شبیه سازی ذهنی بسیار و متغیر است، زیرا موقعیت میز بعد از پخش شدن توپ‌ها نامحدود است. این تفاوت‌ها در چیدمان توپ‌ها روی میز تصورات بازیکنان را به چالش می‌کشاند و تجسم و خلق مهارت‌های حل مشکل و ابتکار دائمی در امر پاکت کردن توپ‌ها و ایجاد موقعیت‌هایی عالی برای ضربات بعدی را افزایش می‌دهد.

دیدگاه خود را ثبت کنید